myten om den demografiska bomben

morsning!
jag har precis fått i mig lite frulle och ska snart traska iväg till mdh och gå på en föreläsning med namnet ovan.
kan bli intressant, jag hoppas verkligen det för min rygg gör rätt ont, så att "slösa" tre timmar av extrem ryggvärk för att man sitter obekvämt, and so on, känns inte så lockande.
men jag hoppas på det bästa!

"Myten om den demografiska bomben" "Gerotranscendens - det positiva åldrandet"
"Om demografin: Redan år 1935 basunerade makarna Myrdal i sin bok ?Kris i befolkningsfrågan? ut en varning om ett nära förestående välfärdsproblem förorsakat av bl.a. ?de många för många åldringarna?, som de uttryckte det. Trots att katastrofen inte infunnit sig, och inte kommer att göra det, fortsätter många än i dag att frammana ett katastrof­perspektiv på ungefär samma sätt, vilket alldeles onödigtvis får en del äldre att känna sig som en belastning och en del äldreomsorgspersonal att känna sig som delaktiga i ett stort samhällsproblem. Professor Lars Tornstam förmedlar i sin demografiska analys ett annorlunda och betydligt mer hoppingivande perspektiv."

"Gerotranscendens - det positiva åldrandet: Teorin om gerotranscendens uttrycker ett nytt och mer hoppingivande sätt att förstå utvecklingen genom livet och fram mot ålderdomens vishet. Gerotranscendens betecknar både själva slutstadiet i en naturlig livslång utveckling mot mognad och vishet, och processen som leder dit. Den unga och medelålders personalen inom äldreom­sorgen är för det mesta okunnig om den sorts utveck­ling som teorin om gerotranscendens beskriver, vilket leder till att en del äldre människor som är gott på väg i denna utveckling misstolkas och felbehandlas."

nä, dags att borsta tänderna och sätta på sig nåt respektabelt kanske? ja.. hejs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback