vårdpersonalens dilemma

citerat från linda:
"är sliten nu... ryggen värker o de är nog bara att acceptera att jag nog har gjort lite för mycket dom senaste dagarna... arbetsbelastningen som är på jobbet just nu kan ta död på vem som helst! helt sjukt att man får ha de så??? och de är ju dessutom dom gamla som blir lidande tyvärr... dom mår ju knappast bra av konstant stressad personal som bara springer in o gör de dom ska och sen lika fort ut genom dörren igen? finns ju ALDRIG tid att sätta sig ner o bara prata eller läsa tidningen för dom eller bara "vara".... är synd.... och nu ska de sparas ännu mer????? hur f-n tänker politikerna? bara att inse.... vården blir bara sämre o sämre o de är inte personalens fel direkt... de är alla hjärndöda politiker som sitter med sina papper o BARA ser pengar o inte till den enskilda individen...."

min kommentar:
ja, det är skrämmande och illa hur det inte fokuseras MER på äldreomsorgen och annan liknande omsorg. ..jag som pluggar om det får ständigt höra hur man bör vara och hur individen ska sättas i främsta rummet, hur man ska se till vårdtagarens behov osv. en sak är säker: vårdtagaren har sociala behov och inte bara in,tvätta,diska,laga mat,medicin,hej då.. det säger sig självt.. ..och som personal vill man ju verkligen kunna ge lite av tiden till det "sociala", men man är så jäkla pressad kring allt annat som också måste göras. det är ett jäkla dilemma för all den personal som jobbar inom vården.. jag önskar så mycket att det kommer att ske en förändring kring det här, men jag är rädd att mina goda förhoppningar mest bara är naiva..

jag skulle kunna spinna vidare i det här ämnet i alla oändlighet, för verkligheten är den som linda beskriver ovan. för viljan syns tydligt och jag vet själv hur det är, när jag har jobbat som vårdbiträde har jag velat ge tid åt andra saker än ovan nämnda: "in,tvätta,diska,laga mat,medicin,hej då.." osv. det är en människa vi kommer till, en individ med egna tankar, värderingar och önskningar om saker och ting, men hur ofta tänker vi så när vi springer in och ut till vårdtagarna (fast vi kanske helst av allt skulle vilja det)? allt går som på löpande band och i slutet av dagen undrar jag hur man minns de personer man mött under dagen? har man sett en person eller ett vårdpaket? i många fall är det tyvärr det sistnämnda, det här fastän många av de vi idag vårdar har ett relativt litet vårdbehov och större av det sociala behovet, men trots detta drar vi de flesta vid samma kant och behandlar alla likadant. vart finns logiken i det? vad är det som styr?


här är några citat från slumpmässigt utvalda hemsidor:
”Huvudprincipen är att utifrån dina behov ge hjälp till självhjälp.”
”För dig som är äldre och som behöver service, omsorg och vård ska det finnas äldreomsorg av god kvalitet. Du ska kunna känna trygghet i att omsorg finns när den behövs.”

sjukvårdsrådgivningen skriver så här: Äldreomsorg/rätten till god omsorg.

regeringen skriver så här: ”Politikområdet omfattar insatser som syftar till att ge äldre personer förutsättningar att leva ett självständigt liv med god livskvalitet.”


ja, det finns många fina ord, precis som i flera av de böcker jag läst genom åren i och med utbildningen jag går. men verkligheten då? den ser annorlunda ut och hur länge ska vi blunda för hur det faktiskt är?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback