tre år <3

idag när jag kom hem, efter två timmar i skolan och en tripp på stan med lovisa, så hade jag med mig en tårta hem till tommy. mest för att han har fått jobb, vi har länge sagt att han skulle få en schwarzwaldtårta när han får jobb (eftersom det är en av de godaste tårtor han vet), men då det inte funnits så mycket pengar och sådär så har det inte riktigt blivit av. men igår när jag hade slutat skolan så gick jag förbi ett kondis inne i stan och beställde en tårta tills idag. resultatet skulle ni får se här, men blogg.se strular som vanligt så det går inte att lägga in någon bild.

hursomhelst så är en annan anledning till att tårta passar så bra idag, att vi idag har varit tillsammans i tre år. tiden går verkligen fort och jag har verkligen hunnit med massor under dessa år, det känns i alla fall så:
  • 4 maj 2005 åkte jag till munkedal och träffade tommy för första gången, jag stannade där i 6 dagar.
  • när jag kom hem från munkedal så bestämde jag mig för att söka jobb där. några veckor senare åkte jag dit igen för att gå på arbetsintervju för att bli personlig assistent inom LSS. jag fick jobbet och flyttade ner ännu några veckor senare, runt midsommar skulle jag tro att det var.
  • den sommaren jobbade jag alltså som personlig assistent till en kvinna med ALS, ett jobb jag trivdes otroligt bra med! tyvärr så avled den här kvinnan i slutet av sommaren, vilket var som ett hårt slag i magen då jag verkligen hade lärt känna henne och trivdes väldigt bra tillsammans med henne. det var verkligen inget roligt slut på den sommaren.
  • i slutet av sommaren, någon gång i augusti så skrev jag mig i munkedal, jag kommer aldrig glömma den dagen! det var då jag flyttade hemifrån "på riktigt" och då en sisådär 45 mil hemifrån. det var ett jäkla kliv kan jag säga... men jag har aldrig ångrat det!
  • tommy gick på komvux när jag träffade honom och skulle fortsätta med det även under hösten. jag som behövde läsa upp mina betyg lite grann kände att jag också ville göra det och så blev det! under två terminer gick jag på komvux i munkedal, världens bästa ställe! inte bara för att mina betyg höjdes rätt rejält utan också för att det var så underbar personal där!
  • det blev vårtermin och det blev dags att söka högskola. jag och tommy funderade en himla massa innan vi till slut bestämde oss för att söka oss till sörmland, då båda två hittat program vi ville söka där.
  • innan eventuella högskolestudier så var det en sommar, en sommar som jag tillbringade som vårdare på ett litet gruppboende där det bodde 6 personer. ännu ett superbra jobb där jag omgavs att underbara människor! ..och en plats där jag lärde mig massor, precis som jobbet som personlig assistent.
  • de preliminära antagningsbeskeden kom någon gång i juni 2006 om jag inte minns fel och både tommy och jag hade kommit in på de programmen vi ville. det här innebar en massa olika känslor! detta skulle innebära en flytt hem till sörmland för min del och bort ifrån underbara bohuslän för tommys del (och även för mig som verkligen trivdes där).
  • det blev så! jag åkte någon gång under sommaren till familjen och passade samtidigt på att kolla in två lägenheter, det var vad jag hann med. nu sitter jag och skriver i en av dem, den som just då verkade bäst.
  • den 16 augusti 2006 gick flyttlasset från munkedal. min bror hade kört ner med en jätte stor släpkärra där hela vårat bohag fick plats, men ja en del överlast blev det. resan hem till familjen i bettna tog närmare sju timmar tror jag.
  • dagen efter åkte vi hit, till vårat nya hem i eskilstuna. vi lastade in och packade upp mest hela dagen.
  • den 21 augusti begav jag mig till sporthallen i eskilstuna för att gå på uppropet till min utbildning. det jag minns mest är allt folk. shit vad märkligt det känns nu när jag skriver om det, för på ett sätt känns det så avlägset men samtidigt så är det inte ens två år sen... men det har hänt så otroligt mycket med mig som person under dessa år. det är nästan skrämmande... men väldigt underbart samtidigt! jag minns att jag hade skrivit i min lärarjournal (då, den där enda gången) om hur jag kände att utbildningen kanske inte var min grej, att jag inte passade in och så vidare. idag är jag så jäkla glad att jag har fortsatt så här långt, att jag sett förbi de hinder som uppstått och hoppat över dem för att se att gräset faktiskt är grönare på andra sidan. =)
  • två terminer på mdh och så kom ännu en sommar. en sommar som jag tillbringade på ett demensboende som vårdare.. och en sommar där jag skulle välja om jag vill fortsätta med pluggandet. mina två första terminer kändes tuffa och jag lät underkända salstentor göra så att jag övervägde att hoppa av skolan och göra något helt annat, för hur skulle jag kunna klara av den här utbildningen om jag inte ens klarar av att skriva två salstentor. så tänkte jag. idag är jag glad att jag inte lät de tankarna få överhanden, nu har jag snart klarat av två terminen till, vilka har gett mig ett helt nytt självförtroende och en helt annan syn på vad jag faktiskt klarar av. jag kan faktiskt!
  • nu är jag där jag är idag och jag längtar efter all den kunskap de kommande terminerna kommer att ge mig! helt otroligt =)
sammantaget har dessa år inneburit så oerhört mycket för mig. jag har träffat kärleken, "brutit" upp hemifrån (vilket egentligen inte var en dag försent), jobbat och fått med mig en mängd erfarenheter, jag har träffat massor av underbara människor och därmed fått nya vänner, m.m m.m.
men det bästa av allt är den utveckling som jag har gjort i mig själv. när jag verkligen tänker på det så är det så jäkla stort och jag är så oerhört glad och tacksam för att jag valt de vägar som jag valt.

nu blev det något helt annat av det här inlägget än vad jag hade tänkt ifrån början, men jag hoppas att ni stod ut med min lilla nostalgitripp, den är ändå mest för mig själv. =) men kanske kan det intressera någon av er andra också, som faktiskt är här inne och kikar varje dag..

Kommentarer
Postat av: Dessan

Emma du är en helt underbar människa och vän! Jag blir alldeles rörd av att läsa detta inlägg för som jag även sa igår, det märks att du blivit starkare och mår bättre och det är helt underbart att se!
Du är du - och jag älskar dig tjejen!

Vi ses imorgon! :)

Massa kramar Dess

Postat av: Linda

mycket har du hunnit med du :-) men glöm aldrig att de var mig du jobbade med på LSS ;-)
kram kram

2008-05-08 @ 18:48:50
URL: http://www.varlillarodastuga.blogspot.se
Postat av: Heléne

öh jo hmm *HOST HOST*
lånar lite..... äh va fasen kika in hos mig så ser du snart!

2008-05-08 @ 23:35:46
URL: http://frokenfinemang.blogspot.com/
Postat av: Heléne

hm.. du startade en process hos mig....
tack!! de var väl behövligt!!
O grattis till allt du gjort o hunnit med! till 3 år med kärleken och till alla bra val du gjort!
!!!!!!!!!

2008-05-09 @ 01:38:53
URL: http://frokenfinemang.blogspot.com/
Postat av: Linnéa

Åh vad fint! Det när nästan först när man skriver ner det som man ser hur mycket som verkligen hänt och vad man gjort :)

2008-05-10 @ 07:56:55
URL: http://linneeaah.blogg.se
Postat av: Sofie

Grattis :) 3år och början på en evighet!

2008-05-11 @ 14:27:48
URL: http://daughterofrock.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback